KTFs logga
Katrineholms Riksteaterförening


• Recension •

Rum 648

Cosmos, 2002-12-02

Skribent: Marlene Hamsch

Fartfylld fars fick publiken att vrida sig av skratt

Att skådespelaren Ola Forssmed, välkänd från bland annat Rederiet, hade så stor talang att uttrycka sig i kroppsspråk visste nog inte många innan ridån gick upp för farsen ’Rum 648’ i måndags kväll. Forssmed for stundtals runt som Papphammar på Cosmos-scenen och fick med sina komiska rörelser och mimik publiken att vrida sig i skratt. Då och då uttryckte han sig även med ord.

Den här kvällen var det dock dans som ersatte det mesta av talet när sex professionella dansare från kompaniet Modern Jazz Dance Ensemble fick farsen att snurra allt snabbare till tonerna av gamla svensktoppsschlagers.

Inte svårt att följa
Även utan dialog var det inte svårt att följa handlingen då den drevs framåt av en uppläst radioföljetong, som berättade farsens innehåll.

’Rum 648’ är ett dansverk i två akter, som Forssmed och dansarna turnerat med sedan i våras. Föreställningen bygger på Ray Conney's succéfars ’Trassel’. Jan Åström, som är konstnärlig ledare för Modern Jazz Dans Ensemble, presenterar i denna tolkning ett nytt scenspråk med stumfilmens teatrala utspel och komik blandat med den nutida jazzdansens vokabulär.

Knepig historia
Som titeln avslöjar utspelar sig handlingen på ett hotell, hotell Intolerant, där en allt knepigare historia med kärleksinvecklingar rullas igång. Herr Jörgensson (Tobias Hallgren) checkar in på rum 648 och säger till sin fru Chefen (Nina Gillberg) att det är för en "businesshelg" medan det i själva verket handlar om ett möte med älskarinnan Pinglan (Catharina Allvin). Chefen anar oråd och anlitar äktenskapsdetektiven Herr Dekt (Ola Forssmed), som dock trasslar till situationen genom att han först "dör" och sedan "återuppstår" samtidigt som också vännen Fred (Fredrik Börgesson), städerskan (Linn Cederholm) och piccolon (Fernando Molin) dras in i kärlekskarusellen i den sjaskiga hotellmiljön.

Sanslöst roligt
Den två timmar långa farsen är tempofylld, sanslöst rolig och välkoreograferad. Forssmeds akrobatiska kroppsrörelser är väl den största överraskningen, medan Fernando Molin som piccolo är den av dansarna som bjuder på den bästa danstekniken och komiska talangen.

I måndags kväll var Cosmos-salongen välfylld av en entusiastisk publik. Det här var första gången som Katrineholms Teaterförening bjöd in ett professionellt danskompani, och enligt arrangören lär det nog bli fler dansföreställningar framöver. Dansare behöver stor yta och bra golv och det är bara att hoppas att Katrineholm snart kan erbjuda gästande aktörer en större scen än B-scenen på Cosmos.







  



Design 2012-2018 © Agneta Welander    •    Webbplatsen uppdaterad 2018-05-19