KTFs logga
Katrineholms Riksteaterförening


• Recension •

Shakespeares dotter

Kulturhuset Ängeln, 2016-02-16

Skribent o foto: Carina Wising

Skicklig Crona i lunchteater

På onsdag har pjäsen "Shakespeares dotter" nypremiär i Stockholm. På tisdagen kunde Katrineholmspubliken se Görel Crona i den kritikerrosade rollen.

Soppa och lunchteater är ett gångbart recept på kulturhuset Ängeln. Den här gången bjöds på enkvinnasföreställningen "Shakespeares dotter", som Görel Crona har skrivit, regisserat, producerat och spelar i. Hörsalen var fylld till sista plats av teater- och sopphungriga katrineholmare.

Med stor scennärvaro gav Crona föreställningen om Susanna Hall, dotter till William Shakespeare, bosatt i Stratford-upon-Avon och gift med en framgångsrik läkare.

Hon är kvinnan bakom allt och hon kan blanda sin makes dekokter och krämer utan att blinka, men som kvinna får hon inte ta plats. I stället får hon bekräftelse på annat håll, genom en tjusig man som förför henne. Skvallret går, och när det dessutom visar sig att Susanna har använt sig av sina medicinkunskaper riskerar hon att råka riktigt illa ut.

Görel Crona gör Susanna Hall, men gestaltar också skickligt de andra personerna i berättelsen med röster och kroppsspråk, så att det känns som om hon inte är ensam på scenen.

Personerna har funnits i verkligheten, och Görel Crona ger med berättelsen röst åt en kvinna som på 1600-talet inte tilläts ha någon.

Den 17 februari har pjäsen alltså nypremiär, på Strindbergs intima teater i Stockholm. I Katrineholm arrangerades föreställningen av kultur- och turismförvaltningen och Katrineholms riksteaterförening.







  



Design 2012-2018 © Agneta Welander    •    Webbplatsen uppdaterad 2018-07-03