KTFs logga
Katrineholms Riksteaterförening


• Recension •

Blixtrevision i Eninge

Cosmos, 2006-09-19

Skribent: Jenny Wistbacka

Panikteatern lyckades aldrig fånga Katrineholmspubliken

Panikteatern från Uppsala gästade i tisdags kväll Katrineholm med föreställningen ’Blixtrevision i Eninge’. Panikteatern har gjort en komedi baserad på ’Revisorn’, Nikolaj Gogols hundrasjuttio år gamla manus. Panikteatern anser att Gogols historia om rädsla och krypande för myndigheter går att överföra till modem tid, om än med en hel del justeringar.

Fiktivt sponsormöte
Föreställningen ’Blixtrevision i Eninge’ är trögstartad. Publiken är inbjuden till ett fiktivt sponsormöte. Två av skådespelarna går runt och försöker locka åskådarna till att betala stora summor pengar för stolarna de sitter på. Pengarna ska gå till Eninge kommuns stora satsning, det gigantiska köpcentret EEC, Eninge Event Center. Två av Sveriges motorvägar kommer nämligen efter viss ombyggnation att mötas i Eninge och därför räknar projektledarna med att tillströmningen av kunder kommer att bli enorm. Själva byggnaden står redan klar, finansierad med pengar från EU.

Lite stel stämning
Publiken småfnissar och är med på noterna. Men även om skådespelarna visar stort engagemang och den fjärde väggen mot publiken är bruten, något som brukar locka fram viss uppsluppenhet, så är stämningen lite stel.

Kanske beror det på att Cosmos är för stort för den här typen av interaktiv teater? Är det för mörkt i salongen? Är inte överenskommelsen mellan skådespelare och iakttagare tillräckligt etablerad?

När teatern drar igång på allvar och det börjar pratas om nybyggda rondeller, interna fejder i kommunen och annat som alla känner igen från sin egen hemstad, då verkar det som pjäsen vilket ögonblick som helst ska ta fart och fånga åskådarna.

Lokala aktörer
Men dit kommer vi aldrig. Inte ens när Panikteatern använder sig av det geniala greppet att ta upp lokala förmågor som Lena Andersson, Agneta Welander och Bernt Ström på scenen. Våra egna kändisar får säga ett par rader, agera i någon minut, men det blir aldrig bra.

Det känns halvdant. Observera att det inte är Katrineholmsaktörernas fel, de gör vad de ska. Men jag önskar att de kunde fått göra något riktigt roligt när de ändå skulle medverka. Historien fortsätter. Det visar sig att de två motorvägarna inte kommer att mötas i Eninge, således kommer det stora köpcentret att bli ett fiasko. Projektledarna börjar oroa sig för att revisorer ska dyka upp. Kanske är de till och med förklädda?

Fyndig berättelse
När bedragerskan Sol-Britt Sommarsten är ute på sin första permission från fängelset tillsammans med fångvaktare Börje Bengtsson, sker omedelbart ett missförstånd.

Projektledare Yngve Ferm och hans medarbetare Anders S Hansson får för sig att det udda paret från fängelset i själva verket är revisorer som kommit för att se om projektet håller måttet.

En smått fyndig berättelse, lokala förmågor och ett interaktivt spel med publiken. Receptet låter godare än resultatet. Panikteaterns skådespelare övertygar inte, figurerna är inte tillräckligt trovärdiga för att väcka empati hos mig som åskådare.

Scenografi och ljussättning fungerar, men mer än så är det inte. Teaterdekoren är otymplig och näst intill amatörmässig. De bildspel och filmsekvenser som visas på en mindre skärm på scenen är inte heller riktigt bra. Flytet saknas.

Katrineholms teaterförening firar i år 40-årsjubileum. Blixtrevision i Eninge är kanske inte en briljant början på denna festlighet, men under höstsäsongen kommer Katrineholm Teaterförening att få många chanser att visa vilken engagerad och berikande förening den faktiskt är.







  







Design 2012-2018 © Agneta Welander    •    Webbplatsen uppdaterad 2018-01-09